– Så fint at du tok kontakt, det er klart jeg har råd til deg. Hva som angår diareens opphav og behandling av den, må du nok fortsette å ta med legen din. Hvis jeg forstår deg riktig er analinkontinens en problemstilling du opplever? Det jeg da kan råde deg å gjøre, er å trene opp bekkenbunnen din.

Det er ofte ikke store inngrepet som skal til for at bekkenbunnen blir litt «slapp». Bekkenbunnen består av 3 lag med muskler, som danner gulvet i kroppen din. Den holder liksom organene oppe, og urin og avføring inne. Urinrør, skjede og endetarm går gjennom disse muskellagene. Det som skjer dersom bekkenbunnen blir litt slapp er at du fort kan skvette litt, både urin og avføring (inkontinens). Trener du dem derimot opp igjen, er sannsynligheten større for at du ikke må løpe like fort på toalettet og frykte søl på veien dit.

For å stramme bekkenbunn må du gjøre knipeøvelser. Siden du ikke egentlig kan se denne muskelgruppen, kan det noen ganger være litt vanskelig å få kontakt med den. For å finne ut om du kniper riktig, kan du neste gang du skal tisse; kutte strålen en gang eller to. Da er det bekkenbunnen som kutter strålen og du har funnet riktig muskel. Det er denne knipingen du må gjøre, flere ganger daglig.

Mange kjøper også de såkalte vaginakulene for å trene opp bekkenbunnen. Disse får du kjøpt på Kondomeriet (rabatt gjennom Gynkreftforeningen) eller andre lignende butikker. Dette kan du også få hjelp til hos en fysioterapeut. Se da gjerne etter en med kompetanse innen bekkenbunn/ dysfunksjoner i bekkenbunn.

Jeg håper og tror at en bedre trent bekkenbunn også vil gi deg litt mer avslapning i forhold til frykt for lekkasje. Og som en ekstra motivasjon vil det nok gjøre sexlivet ditt bedre også.