I fjor fylte altså den første kohorten som fikk HPV-vaksinen gjennom barnevaksinasjonsprogrammet 25 år, og de ble samtidig invitert til å delta i Livmorhalsprogrammet. I tilegg til at antall livmorhalskrefttilfeller blant 25-åringer var null, så viser årsrapporten at omfanget av alvorlige celleforandringer ble halvert, fra 2021 til 2022.

bilde av siri berg -  Dette er tall vi skal glede oss over, og som ikke minst lover godt for fremtiden. Vi håper denne trenden vil fortsette etter hvert som enda flere vaksinerte årskull kommer inn i screeningprogrammet i årene som kommer. Når det er sagt så mener vi at arbeidet med å utrydde livmorhalskreft går for sakte, og vi vil fortsette å jobbe for å få fortgang i dette arbeidet, ikke minst mener vi at det er på høy tid med et vaksineskifte i Norge, sier Berg.

Gynkreftforeningen har siden FHI byttet ut Gardasil med Cervarix i 2017 vært imot skiftet, noe vi har uttrykt sterkt gjentatte ganger. Gardasil er en vaksine som beskytter mot syv HPV-typer, som står for 90 prosent av tilfellene av livmorhalskreft, mens Cervarix beskytter mot to HPV-typer, som står for 70 prosent av livmorhalskrefttilfellene.

Folkehelseinstituttet forespeiler en utryddelse av livmorhalskreft i Norge innen 2039, mens forskere ved Kreftregisteret har kommet med konkrete tiltak som vil gjøre det mulig å utrydde kreftformen i løpet av 10 år. Vaksineskifte er et av tiltakene de foreslår, i tilllegg må vaksinen distribueres bredt i befolkningen, samt at screeningtilbudet må utvides.

-  Et annet tiltak vi jobber for er at alle kvinner og menn under 30 år bør få gratis vaksine. Dette er noe vi har på agendaen i møter med helsemyndigheter og politikere, sier Berg.

Les mer: Null tilfeller av livmorhalskreft blant 25-åringene i 2022, Kreftregisteret 19.10.23
Livmorhalsprogrammets årsrapport for 2022 (pdf) (2MB)
Livmorhalskreft kan utryddes innen ti år mener forskere, Gynkreftforeningen 19.05.23