bilde fra turneplakaten til Anne GrimstadTurneen, som har fått navnet Langs leden, følger Pilegrimsleden og går fra Vestfold til Trøndelag fra 30. mai til 15. juni. Forestillingene kombineres med et bokprosjekt både som trykt bok og lydbok, og medlemmer av Gynkreftforeningen som kommer på arrangementene vil få boken som gave.

Finn ditt nærmeste stoppested for turneen og meld deg på:  PÅMELDING

− Alle trenger en hvilestein. Kvilesteinen er tittelen på en sangtekst jeg har skrevet og som jeg vil fremføre under arrangementene. Håpet er at de kulturelle kveldene vi inviterer til, også skal bli en hvilestein for de som kommer og hører på, og at de kan gi noen refleksjoner om livet og det å sette seg mål selv om sykdom rammer. Naturen og de sansemessige opplevelsene er viktig for meg, og jeg gleder meg til å dele mine opplevelser, sier Anne Grimstad Fjeld.

Lang kunstnerisk karriere

Anne har en lang karriere som kulturarbeider og journalist. Hun har jobbet i NRK i over ti år, mye med barnekultur og programmer for barn. Hun har reist rundt i Agder og samlet over 350 gamle sangtekster, og mange av disse har hun fremført selv. I 2015 fikk hun påvist eggstokkreft. Da var hun 59 år og hun begynte å tenke hva skal livet nå bringe.

− Jeg kom raskt til behandling, men så i 2017 kom kreften tilbake. En ny vellykket behandling fulgte, men samtidig var jeg både redd og langt nede. Legen min sa at jeg burde begynne å danse. Jeg er ikke noe glad i å danse, men hun hadde et poeng med at det var viktig å få tankene inn på noe annet enn sykdommen og komme seg i aktivitet. Så tenkte jeg som så at får jeg et kortere liv så er det i alle fall dumt å sette seg ned og sture den tiden du har igjen. Da begynte ideen om å gå Gudbrandsdalsleden fra Oslo til Trondheim å forme seg. Sommeren 2018 fullførte jeg dette, og underveis på turen arrangerte jeg veldedige konserter med til sammen 150 utøvere. Jeg gikk fra konsertsted til konsertsted. Langs leden er min skildring av konsertene, landskapene og menneskene jeg møtte underveis. Boka er en tankevandring om opphav og historie, en hyllest til de små øyeblikkene i livet, og en inspirasjon til å trosse blemma på lilletåa og bare gå på, forteller hun.

Livsmestring

− Langs Leden er et prosjekt Gynkreftforeningen vil tilby gynkreftrammede som et bidrag til deres livsmestring og psykiske helse. Tidlig i mitt sykdomsforløp skjønte jeg at fysisk og mental aktivitet var en viktig strategi for å kunne stå i belastningene som kreft fører med seg. Jeg har trent mye, men også jobbet fram kulturprosjekter. Dette arbeidet ble til, først og fremst, for å motivere og inspirere andre sårbare og syke mennesker. Langs Leden har den samme intensjonen. Det er et prosjekt der tekst og toner er ment som et verktøy for bedre å kunne leve gode dager, selv om du har kreft. Selvfølgelig er de som ikke er rammet av gynekologisk kreft velkomne også, påpeker hun.

Da Anne i 2018 gikk fra Oslo til Trondheim, fikk hun mye hjelp fra de ulike regionale pilegrimssentrene langs Gudbrandsdalsleden. Også i forbindelse med Langs leden har mange av de samme menneskene hjulpet henne å finne konsertarenaer. De aller fleste konsertene arrangeres i kirkerom, av så mange grunner.

‒ I kirker opplever jeg en ro og en god stemning som kan minne meg mye om opplevelsen av å være tett på naturen, av å sitte der på denne hvilesteinen. Da kan jeg tenke slike lange tanker, som lett blir avbrutt i den hverdagslige tralten. Da kan jeg senke skuldrene. Mye av det jeg skriver om handler om verdier og holdninger jeg har til felles med det som Kirken står for. Konsertene har imidlertid ikke et forkynnende budskap, sier hun.

Bli med

Sammen med Gynkreftforeningen søkte Anne Stiftelsen Dam om å finansiere bokutgivelsen og forrestillingsturneen Langs leden. Sammen fikk vi en betydelig støtte, og derfor kan vi på forsommeren invitere til gratis konserter på hele ti steder.  Påmelding og oversikt datoer og steder.
Alle medlemmer av foreningen få utdelt boken til Anne som en gave når de kommer.

Om Anne Grimstad Fjeld

anne grimstadAnne er født i 1956. Hun har høyere utdanning i blant annet norsk, folkeminnevitenskap, musikk og pedagogikk. Anne er sanger og tekstforfatter, og har vært nominert til Spellemannprisen og Edvardprisen. Tidligere har hun jobbet for NRK, med radio og TV, og har laget flere serier med Barnetimen for de minste og barne-TV-serien Seljåsen. Anne har samla og lydfesta muntlig tradisjon, i regi av Aust-Agder-Arkivet. De siste årene har hun drevet mye med slektsgranskning.