Det nye virkestoffet, som er helt hormonfritt, heter fezolinetant.  En studie på virkestoffet, som ble publisert 14. mars i The Lancet, viste at for 60 prosent av kvinnene ble hetetoktene redusert etter 12 ukers bruk.

Astrid Liavaag-  Det nye preparatet høres spennende ut, men er ikke på det europeiske markedet ennå, sier Astrid H Liavaag,  overlege PhD og forsker ved gynekologisk avdeling på Sørlandet Sykehus i Arendal.

-  Dette er et preparat som vil være aktuelt for alle med menopausale plager, men også spesielt for de som ikke kan ha hormonbaserte legemidler på grunn av kreft som er hormonavhengig og derfor kan øke sjansen for tilbakefall. Dette gjelder brystkrefttyper, livmorkreft og visse typer hormonproduserende eggstokkreft, men som er veldig sjelden, forklarer Liavaag.

Per i dag behandles kvinner som ikke kan få hormonbaserte legemideler med hormonfrie medisiner som Clonidin (som for eksempel Catapressan), et medikament som skal ha god effekt på svettetokter spesielt.

-  Nye preparater er vi veldig glade for at kommer, men vi må være sikker på at de ikke gir for mye bivirkninger, sier Liavaag.

Les mer: – Hetetoktene ble fullstendig borte i løpet av en dag eller to, Forskning.no 05.06.2023