Med kampanjen ønsker vi å skape oppmerksomhet rundt symptomer på gynekologisk kreft og viktigheten av å kjenne etter, være obs på endringer i underlivet, oppsøke lege og kreve en gynekologisk undersøkelse. Husk - celleprøve er ikke nok!

1700 rammes årlig av gynkreft

Årlig rammes 1700 kvinner av en form for gynekologisk kreft i Norge. I 2021 var 345 av disse pasienter med livmorhalskreft – kreftformen som kan avdekkes ved en livmorhalsprøve. Livmorhalsprøve er altså ingen forsikring for å utelukke andre former for gynekologisk kreft.

Kjenn etter

Gynkreftforeningen oppfordrer sterkt alle kvinner om å kjenne etter, oppsøke lege og kreve en gynekologisk undersøkelse med ultralyd dersom man merker forandringer i underlivet. Eggstokkreft og livmorkreft er de største gynekologiske kreftformene, og som for andre kreftformer kan tidlig oppdagelse være livreddende.

Ta kjennetter-testen – den tar kun 60 sekunder

I 2021 rammet eggstokkreft 531 kvinner. Dette er en kreftform som ofte har få eller diffuse symptomer, og som typisk oppdages sent. Hele 70 prosent av kvinnene som får diagnosen eggstokkreft har spredning når diagnosen stilles.

774 kvinner fikk livmorkreft i 2021, dette er en diagnose som ofte kan oppdages i tidlig stadium og behandles med hell, men da kreves det at symptomer tas på alvor. Unormale blødninger fra underlivet hos kvinner skal alltid utredes for kreft. For kvinner som er ferdige med overgangsalderen skal livmorkreft utelukkes ved blødninger eller farget utflod.

I forbindelse med vår kampanje er lokallagene i Gynkreftforeningen ute på stand 10.januar, de er å finne på følgende steder rundt i landet:

Harstad: Sjøkanten senter, kl. 16 -18

Sarpsborg: Storbyen senter, kl 11 -14

Røros: Domussenteret 11.jan kl. 11 – 16

Stavanger: Stavanger Universitetssykehus Kvinneklinikken, kl. 09 – 12

Tromsø: UNN, kl. 09 – 11 + Lilla-lunsj på Vardesenteret kl 10-13

Kristiansand: Sørlandet sykehus Kvinneklinikken, kl. 08:30 – 15:00

Oslo: stand på Oslo S, kl. 10 – 18

Bergen: Høgskulen i Vestland, kl. 11 – 13:30

#kjennetter-armbånd

I samarbeid med Kreftkompasset har vi laget #kjennetter armbåndet. Armbåndet skal minne flere på å være oppmerksomme på endringer i underlivet og oppsøke lege i tide.

Armbåndene kan kjøpes på stand hos Gynkreftforeningens lokallag den 10. januar eller i nettbutikken til Kreftkompasset.

Kreftkompassets nettbutikk