Livmorhalskreft

Livmorhalskreft utgår fra livmormunnen eller livmorhalskanalen. HPV står for humant papilloma virus og er en viktig faktor for utvikling av de aller fleste tilfeller av livmorhalskreft. HPV-vaksinen som brukes i Norge per i dag beskytter mot to av de vanligste kreftfremkallende HPV-typene.

Dorthe fikk livmorhalskreft

Dorthe fikk livmohalskreft 22 år gammel, og har fjernet livmoren.

Siri tar HPV - vaksinen

Filmen følger Siri som tar HPV-vaksinen og lege Wasim Zahid og helseministeren forteller hvorfor du også bør ta vaksinen.

Kjenn etter

Be om en gynekologisk undersøkelse hvis du merker forandringer i underlivet. Gynekolog Rita Steen forklarer her hvilke symptomer du skal være obs på og hva en gynekologisk undersøkelse skal inneholde.

Artikkelen har fri gjenbruk. Vil du sitere denne artikkelen?

Å leve med Livmorhalskreft

Kvinner over 55 år dropper livmorhalskreftsjekk

Tall fra Kreftregisteret viser at én av tre kvinner over 55 år ikke går til legen for å sjekke seg for livmorhalskreft.
- Dette bekymrer oss, særlig fordi vi vet at én tredjedel av kvinner som rammes av livmorhalskreft er over 50 år. Gynkreftforeningen oppfordrer alle kvinner til å følge livmorhalsprogrammet. Livmorhalskreft er en krefttype som i stor grad kan forebygges - forutsatt at man følger programmet, sier Jeanette Hoel, leder i Gynkreftforeningen.

Feiltolkning av celleprøver

Personlig svikt av de som tolker celleprøver og undersøkelser er årsak til at minst 66 kvinner har utviklet livmorhalskreft siden 2014 konkluderer Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Gynkreftforeningen oppfordrer kvinner til å oppsøke lege dersom man har symptomer selv om man har tatt celleprøve.