− Hos gynkreftopererte kan det utvikle seg lymfødem i mage, kjønnsorganer og eller i bena. Selv om lymfødem ikke er farlig, så kan det være svært plagsomt, sier Lise Baklid hos leverandøren Essity/JOBST.  De tilbyr kompresjonsprodukter som kan hjelpe for plagene. Kompresjonsproduktene blir dekket økonomisk gjennom en offentlig refusjonsordning.

De første tegnene på lymfødem er ofte tyngdefornemmelse og ømhet/spenningsfølelse i vevet. Dette kan opptre før hevelsen blir synlig. Forskning viser at tidlig behandling og oppfølging er viktig og kan forebygge utvikling og holde lymfødem i sjakk.

− Kjenner du noen av symptomene over kan det være lurt å kontakte en fysioterapeut med spesialkompetanse innen lymfødembehandling. De kan behandle lymfødem i nedre del av buk, kjønnsorgan, lyske og i bena. Du trenger ikke henvisning for å få time. For å finne en som kan hjelpe deg i ditt område kan du se på www.nllf.no under fysioterapeutlisten. Behandlingen er individuell og kan bestå av ulike kompresjonsprodukter og pulsator. Du vil og få tips til hvordan man kan redusere plagene ved hjelp av hudpleie, kost og aktivitet. Et godt samarbeid mellom deg og terapeuten er viktig for å oppnå best mulig livskvalitet, sier Lise Baklid.

Kompresjon

bilde av kompresjonsklærCathrine Schimmer Hoff er fysioterapeut med spesialisering i lymfødembehandling og driver privat praksis i Bergen. Hun forteller at kompresjon hjelper ved å gi et trykk til vevet slik at væsken som har lekket ut hjelpes tilbake i sirkulasjonssystemet og til slutt tisses ut! Behandlingen består blant annet av å tilpasse ulike kompresjonsplagg. Det finnes mange ulike varianter og muligheter for de fleste områder, også kjønnsorganene.

Hudpleie

Hudpleie i tillegg til kompresjon er viktig for å unngå infeksjoner og inflammasjoner som for eksempel rosen.

Aktivitet

Bevegelse hjelper muskelpumpen til å jobbe mer effektivt og dermed øke flowen av lymfevæske fra områdene med hevelse. Både overfladisk og dyp sirkulasjon påvirkes positivt av fysisk aktivitet, trening og sirkulasjonsøvelser. Gode aktiviteter kan være stavgang, svømming, bassengtrening og styrketrening. Det er individuelle forskjeller på hva man tåler, og alle må «lytte til egen kropp».

Kosthold

cathrine hoff− Det har vist seg at høy BMI (over 25), i tillegg til stråleterapi, lymfekirurgi og genetiske disposisjoner er med på å øke faren for utvikling av lymfødem. Det å holde vekten, og ikke bli/være overvektig, er et viktig element i lymfødembehandlingen. Gevinsten for deg er mindre ubehag, lettere hverdag, mer energi og reduksjon i volum. Kostholdet bør være balansert. Man pleier ikke å anbefale noen spesiell diett, men det har vist seg at det er bra for lymfødemet å være forsiktig med mengder av salt og sukker. Forskning viser at overvekt kan forverre tilstanden til de med lymfødem. Ta gjerne en prat med fysioterapeuten din eller en ernæringsfysiolog om kost og aktivitet, sier Cathrine Schimmer Hoff.

Fakta om lymfødem

Lymfødem er en kronisk hevelse forårsaket av opphopning av væske i vevet. Lymfødem oppstår når transportkapasiteten til lymfesystemet blir redusert betydelig. Lymfødem kan oppstå rett etter behandling, eller utvikles over tid.

bilde av brosjyrenGynkreftforeningen har nylig laget en brosjyre om Senskader etter gynkreftbehandling. (PDF, 1MB)

Alle våre brosjyrer kan du bestille kostnadsfritt i posten, enten du selv er rammet av gynekologisk kreft, er pårørende til en med gynekologisk kreft, eller er helsepersonell og ønsker å dele ut brosjyrene til pasienter på sykehuset eller legekontoret der du jobber.
Send en bestilling til vårt sekretariat: kontakt@gynkreftforeningen.no – husk å oppgi adresse & antall.