bilde av klarise

Anne Klarise Namtvedt fikk påvist livmorhalskreft i 2014. Ti år senere bruker hun de dyrekjøpte erfaringene i rollen som brukerrepresentant. Hun er selv utdannet sykepleier og har jobbet mange år på sykehus. I rollen som brukerrepresentant drar hun nytte av den todelte erfaringen.

Hvilke erfaringer ønsker du å overføre til helsevesenet?

– Jeg synes det er viktig at man husker å ha pasienten i fokus. God kommunikasjon er essensielt for de som er i en vanskelig fase og kanskje ikke vet hva de bør få av hjelp og veiledning fra helsevesenet. Å ivareta pasientens rettigheter er viktig. Pårørende kan være sterke ressurser, men det finnes også pasienter som ikke har ressurssterke pårørende. Jeg ønsker å fremme viktigheten av å ha kvinnehelse prioritert, og jeg er opptatt av forskning, forteller Namtvedt.

Hun sitter i dag i brukerutvalget ved Haraldsplass Diakonale sykehus der hun har vært med i et prosjekt som gjennomgår all kommunikasjon med pasienter på kirurgisk avdeling.

– Snart skal jeg også være med på et prosjekt om hoftebruddforløp fra akuttmottak, samt sitte i sykehuset Kvalitetsutvalg. Det er med andre ord ikke bare kreftbehandling man bidrar til, påpeker Namtvedt.

Er det noe du foreløpig har fått gjennomslag for som brukerrepresentant?

– Viktigheten av å bryte ned den faglige praten til et forståelig nivå. At kommunikasjon bør være både muntlig og skriftlig og gjerne gjentas flere ganger, og at kanskje pårørende bør være med når informasjonen gis, er noe jeg føler jeg har fått gjennomslag for.

Er det en tidkrevende rolle å påta seg?

– Du kan i stor grad styre det selv. Jeg har valgt å være litt ekstra aktiv fordi jeg synes det er så utrolig givende. Jeg har cirka tre til fire møter i måneden, i noen perioder litt mer. Det er også flere kurs man kan gå på som brukerrepresentant.

Føler du deg verdsatt og lyttet til som brukerrepresentant?

Ja, absolutt. Det er mye som er avhengig av brukermedvirkere for i det hele tatt å bli noe av, som prosjekter knyttet opp mot såkornmidler. Jeg føler at erfaringsutvekslingen virkelig verdsettes. Det at man ser ting på en litt annen måte enn blikket helsepersonell har på sitt eget fagfelt.

Hvorfor er brukermedvirkning så viktig?

– Det er kjempeviktig for å finne best mulig løsninger for pasienten enten det gjelder behandlingsformer, pakkeforløp, kommunikasjon eller forskning. Med brukermedvirkning får man frem at dette ikke bare trenger å være for, men også med pasienten. Erfaringen man har gjort seg er veldig viktig i dette bildet.