Livmorkreft

Livmorkreft utgår fra slimhinnen inne i livmorhulen. Denne krefttypen rammer stort sett kvinner som har kommet i overgangsalderen, men man kan også få livmorkreft mens man fremdeles har menstruasjon.

Mette Marie er operert for livmorkreft

I dag er hun glad for at hun tok symptomene på alvor.

Fakta om symptomer og behandling av livmorkreft

Overlege Ane Gerda Zahl Eriksson forteller om livmorkreft.

Artikkelen har fri gjenbruk. Vil du sitere denne artikkelen?

Å leve med

Nytt lokallag i Nord-Troms

Gynkreftforeningen har fått nytt lokallag med base i Tromsø, men målet er at laget skal gi et tilbud til medlemmer i hele Nord-Troms og også Finnmark hvis noen ønsker å ta turen. Laget ble etablert i forbindelse med Kunnskapsdagen som Gynkreftforeningen arrangerte i Tromsø 25. september.

Kjørte Finnmarksløpet for kreftforskning

– I dag har vi overrekt pengene som ble samlet inn under Finnmarksløpet til Kristina Lindemanns forskningsprosjekt i samarbeid med Psykologisk Insistutt v/Stein Andersson. Endelig er pengene på vei dit vi ønsker. En fin dag med litt tårer og en del klump i halsen, skriver Jan Kåre på sin Facebook-profil.

Kvinner over 55 år dropper livmorhalskreftsjekk

Tall fra Kreftregisteret viser at én av tre kvinner over 55 år ikke går til legen for å sjekke seg for livmorhalskreft.
- Dette bekymrer oss, særlig fordi vi vet at én tredjedel av kvinner som rammes av livmorhalskreft er over 50 år. Gynkreftforeningen oppfordrer alle kvinner til å følge livmorhalsprogrammet. Livmorhalskreft er en krefttype som i stor grad kan forebygges - forutsatt at man følger programmet, sier Jeanette Hoel, leder i Gynkreftforeningen.