Livmorkreft

Livmorkreft utgår fra slimhinnen inne i livmorhulen. Denne krefttypen rammer stort sett kvinner som har kommet i overgangsalderen, men man kan også få livmorkreft mens man fremdeles har menstruasjon.

Fikk livmorkreft som 21-åring

– Du er den eneste som bor i kroppen din. Du kjenner den best. Jeg oppfordrer kvinner, uansett alder, til å oppsøke lege og kreve undersøkelse dersom man opplever endringer eller ubehag i underlivet!
Livmorkreft endret fremtiden for Tonje Becher Bjerkelund da hun ble rammet som 21-åring.

Kjenn etter: Unormale blødninger skal alltid utredes for kreft

Les hele historien

Fakta om symptomer og behandling av livmorkreft

Overlege Ane Gerda Zahl Eriksson forteller om livmorkreft.

Artikkelen har fri gjenbruk. Vil du sitere denne artikkelen?

Å leve med

Koronaviruset: dagens situasjon for gynkreftrammede

Oppdatert info: 22.03.2020
Vi har satt sammen nyttig informasjon om hvordan gynkreftpasienter skal forholde seg til koronaviruset, disse gjelder for både deg som er i behandling og for deg som er ferdigbehandlet. Vi har også snakket med Line Bjørge, professor og leder av gynkreftavdelingen ved Haukeland Universitetssykehus, som uttaler seg om situasjonen for behandling av gynkreftpasienter i Oslo og Bergen.

Advokattilbud til våre medlemmer

Noen ganger skjer det endringer i livet som gjør at vi får behov for juridisk bistand.
Gynkreftforeningen inngikk i 2019 et samarbeid med advokatfirmaet Tveter og Kløvfjell AS for å gi våre medlemmer et tilbud om fordelaktige juridiske tjenester.

Eve døde av livmorkreft

– Jeg snakker med henne hver dag, og sengen hennes står fortsatt oppredd, forteller Dag Winding -Sørensen. Han mistet sin kone, Eve Winding-Sørensen, 9.mai i år. Hun døde av livmorkreft etter en 3,5 års lang sykdom.