Livmorkreft

Livmorkreft utgår fra slimhinnen inne i livmorhulen. Denne krefttypen rammer stort sett kvinner som har kommet i overgangsalderen, men man kan også få livmorkreft mens man fremdeles har menstruasjon.

Mette Marie Ege er operert for livmorkreft

I dag er hun glad for at hun tok symptomene på alvor.

Fakta om symptomer og behandling av livmorkreft

Overlege Ane Gerda Zahl Eriksson forteller om livmorkreft.

Artikkelen har fri gjenbruk. Vil du sitere denne artikkelen?

Å leve med

Ny medlemsfordel

Noen ganger skjer det endringer i livet som gjør at vi får behov for juridisk bistand.
Nå har Gynkreftforeningen inngått et samarbeid med advokatfirmaet Tveter og Kløvfjell AS for å gi våre medlemmer et tilbud om fordelaktige juridiske tjenester.

Ny studie på kombinasjonsbehandling av livmorhalskreft

Roche og norske Vaccibody AS har inngått et spennende samarbeid om kombinasjonsbehandling av livmorhalskreft. Vaccibody har tidligere utviklet en vaksine som behandler alvorlige celleforandringer – altså forstadier til livmorhalskreft, som er forårsaket av HPV-viruset. Nå skal denne vaksinen testes ut i behandling av livmorhalskreft i kombinasjon med immunterapi (atezolizumab).

Vi er alle seksuelle!

– Jeg følte at jeg ble frarøvet min egen seksualitet, sier Gunhild Næss om måten hun ble møtt på etter operasjonen i 2013 der eggstokker og livmor ble fjernet.

Gunhild Næss er en ung gynkreftpasient og sexologistudent. Med bloggen «Gunzilla» ønsker hun å hjelpe, inspirere og formidle kunnskap om sykdommen og seksualitet.

Feiltolkning av celleprøver

Personlig svikt av de som tolker celleprøver og undersøkelser er årsak til at minst 66 kvinner har utviklet livmorhalskreft siden 2014 konkluderer Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Gynkreftforeningen oppfordrer kvinner til å oppsøke lege dersom man har symptomer selv om man har tatt celleprøve.