Har fått livshåpet tilbake

Gunhild Næss fra Stavanger er 33 år og har i snart en tredjedel av sitt unge liv levd med eggstokkreft. Etter et nytt tilbakefall i 2020 var hun i ferd med å gi opp og ba om å bli tatt av den tøffe cellegiftkuren. Så fikk hun tilbud om å bli med i Impresstudien. Nå har kreftcellene stoppet å vokse og en svak tilbakegang kan spores. Livshåpet er tilbake.

Ønsker flere til Impress-studien

Så langt har 359 pasienter vært inne til vurdering for å delta i Impress-studien, 19 av de har vært gynkreftpasienter.
– Det kunne godt ha vært flere med tanke på at nesten 1 800 damer får en eller annen form for gynekologisk kreft hvert år, sier professor og prosjektleder for Impress Norway, Åslaug Helland.

Samliv etter bekkeneksentrasjon

Hvordan skal du ha overskudd til sex når kroppen din har vært gjennom beintøff kreftbehandling og radikal kirurgi, og hvordan skal du få tilbake et godt kroppsbilde når kroppen er full av arr, organer som mangler og du lever med flere stomier? Katrine Kopperud Eriksen (50 år) har funnet sin vei, og i samlivet med mannen Øivind Eriksen har de i enighet definert hva som er nærhet dem.