Kunnskapsdager Kurs

Dato for arrangementet 24.01.2019

Tid for arrangementet 10:00 - 16:30

Sted for arrangementet Radisson Blu Plaza hotel i Oslo

Hva er det siste innen forskning på gynekologisk kreft, og hva kan du forvente av oppfølging etter behandling? Spørsmålene er mange, og vi håper å kunne gi noen av svarene når vi har samlet landets beste ekspertise til Kunnskapsdag om gynekologisk kreft. Sett av dagen, og meld deg på.

Program:

1000: Innledning med Gynkreftforeningen

1015: Oppfølging av gynkreftpasienter i Skandinavia.
Inntrykk fra «site visit» til gynkreftmiljøene i våre naboland Sverige og Danmark.  Ved Rita Steen, overlege og gynekolog. Kreftklinikken, Seksjon for psykososial onkologi, mestring og rehabilitering, Oslo universitetssykehus.

1110: Hvordan forebygge og lindre seneffekter av behandlingen.
Hyperbar oksygenbehandling (trykkammerbehandling) kan ha god effekt på ulike typer stråleskader. Bernd Muller som er overlege og leder for det landsdekkende tilbudet om hyperbarbehandling ved Haukeland Universitetssykehus presenterer mulighetene.

1140: Pause

1200: Pasienterfaringen som gjør henne til sexolog.
– Jeg følte at jeg ble frarøvet min egen seksualitet, sier Gunhild Næss om måten hun ble møtt på etter operasjonen i 2013 der eggstokker og livmor ble fjernet. Nå er hun snart ferdig utdannet sexolog, og deler sine erfaringer både som pasient og hva hun har lært om seksuell helse for gynkreftpasienter.

1245: Seksuelle hjelpemidler på blå resept.
Christer Wiese Bergene fra Quintet AS har avtale med NAV om salg av seksuelle hjelpemidler på blå resept. Han forklarer hvordan du går frem for å få den hjelpen du har krav på.

1300: Lunsj

1400: Hva kan du forvente av dagens behandling og siste nytt innen forskning.
Professor og leder av gynkreftavdelingen ved Haukeland Universitetssykehus Line Bjørge, gir en innføring i hva som er det nyeste innen behandling av de ulike gynekologiske kreftformene, og hvordan vi ligger av med tanke på å ta i bruk de nyeste mulighetene som forskningen har gitt.

1500: Presentasjon av studier det er mulig å delta på og hvordan finne frem til aktuelle studier.
Overlege Kristna Lindemann ved Radiumhospitalet og Nasjonal kompetansetjeneste for gynekologisk onkologi har det overordnede ansvaret for kliniske studier på gynekologisk kreft i Norge. Hun presenterer aktuelle studier og gir tips om hvordan man kan komme med som deltaker i en studie.

1515: Pause

1530: Spørsmål og svar
Har du fortsatt spørsmål eller ting du lurer på om gynekologisk kreft, behandling og oppfølging? Overlege Olesya Solheim ved Radiumhospitalet hjelper Gynkreftforeningen med å besvare slike spørsmål på foreningens nettside. Nå stiller hun opp live og besvarer spørsmål direkte fra salen.

Arrangementet er gratis, men vi må ha din påmelding.

Påmeldingsfristen er 22. januar 2019.
Begrenset antall plasser.

Påmelding til Kunnskapsdag 2019

• Gi oss beskjed dersom du har en allergi eller trenger annen tilrettelegging.
    Hovedmedlemskap koster kr. 300,- per år. Fyll kun ut feltene under dersom du ønsker å melde deg inn
  • Det er valgfritt om du ønsker å registrere deg med diagnose. Vi behandler informasjon om diagnose konfidensielt.