Jorun fikk livmorkreft

Sommeren 2018 ble Jorun Nilsen Stallemo (60 år) diagnostisert med livmorkreft. Selv om hun er takknemlig for at det, tre år senere, ikke er tegn til tilbakefall, så preger kreftdiagnosen og behandlingen hun har vært gjennom, livet i stor grad.

Kvinner skal være bevisst på unormale symptomer i underlivet

Oppsøk lege dersom du merker endringer i underlivet, be om en gynekologisk undersøkelse med ultralyd og følg livmorhalsprogrammet.

Gynekologisk undersøkelse

Overlege Ala Jabri Haug, forklarer hva som skjer på en ordinær gynekologisk undersøkelse med livmorhalsprøve og ultralyd.

Støtt vårt arbeid for gynkreftrammede og deres pårørende

Bli medlem!

#kjennetter

Vi har nylig gjennomført en undersøkelse blant medlemmer i Gynkreftforeningen, på spørsmål om hvordan var den første kontakten med helsevesenet var før gynkreftdiagnosen ble oppdaget svarte 60 %:
«Jeg kjente at noe ikke var som det skulle være, og kontaktet lege»
Vi oppfordrer alle kvinner til å følge deres eksempel og kjenner etter, oppsøke lege og kreve en undersøkelse dersom du merker endringer eller ubehag i underlivet!

#Kjennetter. Det tar bare 60 sekunder.

Gynekologisk kreft kan helbredes. Jo tidligere den oppdages, jo større er sjansene. Kjenn etter og oppsøk lege dersom du merker forandringer i underlivet.

Ta testen

Ut av Ingenmannsland

May Slettan beskriver tiden etter kreftbehandling som å befinne seg i «Ingenmannsland». Tappet for energi og med en utmattende uro for tilbakefall. I dag videreutdanner hun seg til å bli prest ved hjelp av Kreftkompassets mentorprogram.

Engasjement og åpenhet til det siste

Natt til 19.oktober døde Ida Øye Bjørkvold, hun ble 28 år gammel. På Instagramkontoen @kreftutenfilter har hun gjennom flere år delt øyeblikk fra livet med uhelbredelig livmorhalskreft med sine 30 000 følgere, og for for få uker siden delte hun sin historie i Afrodite, selv om hun på dette tidspunktet var svært syk. At alle kvinner som kjenner på endringer i underlivet, uansett alder, skal bli tatt på alvor, bli undersøkt og få tatt en celleprøve har vært hennes viktigste kampsak.

Hvil i fred kjære Ida.

Kurs og aktiviteter