Koronasituasjonen forsinker livmorhalsprogrammet

Publisert: 23. april 2020

Kreftregisterets screeningprogram for livmorhalskreft er satt på vent på grunn av koronasituasjonen. Dette betyr at nye påminnelser til kvinner om å ta livmorhalsprøve tidligst vil bli sendt ut i løpet av sommeren. I verste fall kan dette innebære at kvinner, som burde vært inne til ny kontrol,l kommer for sent, og har utviklet livmorhalskreft. I tillegg benyttes maskinen som tester livmorhalsprøver for HPV også til koronatesting.

– Dette gjør oss bekymret! Livmorhalskreft rammer over 300 kvinner og tar mellom 70 og 80 liv hvert år, og på et tidlig stadium er det ofte ingen symptomer. Ikke alle kvinner «husker» at det er på tide å ta ny livmorhalsprøve, og dersom man heller ikke har symptomer, så kan det føre til at mange drøyer legebesøket. Gynkreftforeningen støtter Kreftregisterets ønske om å starte opp med hjemmetester. Her må Helse- og omsorgsdepartementet på banen og sørge for at det blir bevilget ekstra midler til hjemmetester, jo før jo bedre!, sier Jeanette Hoel, leder Gynkreftforeningen.

Les mer: Krever svar om kreftscreening, Dagens medisin 23.03.2020