Kvinner over 55 år dropper livmorhalskreftsjekk

Tall fra Kreftregisteret viser at én av tre kvinner over 55 år ikke går til legen for å sjekke seg for livmorhalskreft.
- Dette bekymrer oss, særlig fordi vi vet at én tredjedel av kvinner som rammes av livmorhalskreft er over 50 år. Gynkreftforeningen oppfordrer alle kvinner til å følge livmorhalsprogrammet. Livmorhalskreft er en krefttype som i stor grad kan forebygges - forutsatt at man følger programmet, sier Jeanette Hoel, leder i Gynkreftforeningen.

Nye tall fra Kreftregisteret viser at 71 prosent sjekker seg før fylte 55 år. Etter dette faller andelen jo eldre kvinnene blir. I aldersgruppen 55-69 år er det 67 prosent som tar livmorhalsprøve (celleprøve av livmorhalsen).  Det betyr at 138.000 kvinner i denne aldergruppen ikke sjekker seg som de skal.

– Mange godt voksne kvinner har kanskje hatt samme partner i en årrekke og tenker at de ikke trenger å sjekke seg. Det er feil, sier Ameli Tropé, leder av Livmorhalsprogrammet, i Kreftregisteret.

Livmorhalskreft er forårsaket av smitte med HPV – en virusgruppe som i hovedsak overføres ved seksuell kontakt. Kreften kan bruke svært lang tid på å utvikle seg, og mer enn en tredjedel av alle tilfellene blir påvist hos kvinner som er over 50 år.

– At utviklingen går langsomt er egentlig bra, for da har vi gode muligheter for å oppdage forstadier og forebygge kreft. Samtidig betyr det at det er viktig å fortsette å ta prøver så lenge påminnelsene fra Livmorhalsprogrammet kommer, også for de som har hatt et stabilt samliv over flere tiår, sier Tropé i saken publisert på Kreftregisteret sine nettsider.

Hver tredje kvinne over 55 år sjekker seg ikke, Kreftregisteret 3.sept 2019.