Ny studie på kombinasjonsbehandling av livmorhalskreft

Roche og norske Vaccibody AS har inngått et spennende samarbeid om kombinasjonsbehandling av livmorhalskreft. Vaccibody har tidligere utviklet en vaksine som behandler alvorlige celleforandringer – altså forstadier til livmorhalskreft, som er forårsaket av HPV-viruset. Nå skal denne vaksinen testes ut i behandling av livmorhalskreft i kombinasjon med immunterapi (atezolizumab).

–  Vaksinen er opprinnelig testet mot alvorlige forstadier, men har hele tiden vært tenkt at den også kan brukes til HPV indusert kreft. Den er laget for å lage en immunrespons mot celler med HPV viruset inne i seg, som gjelder alle affiserte celler på livmorhalsen under forstadier og livmorhalskreftceller, forklarer Agnete Fredriksen, forskningsdirektør i Vaccibody.

Slik vil behandlingen fungere

Effekten av å kombinere vaksinen med immunterapi er forklarer Eriksen slik:

– Når vi med vaksinene setter i gang en sterk immunrespons vil den enten klare å drepe kreftcellene eller så vil immunforsvaret regulere ned responsen ved å putte et sjekkpunkt opp på kreftcellene. En sjekkpunkthemmer hindrer denne nedreguleringen og lar immunresponsen fortsette å drepe kreftcellene.

Håper å kunne hjelpe mange

Vi håper jo på å hjelpe pasientene ved at vi sørger for at kreftsvulsten slutter å vokse, blir mindre eller eventuelt helt borte. Den typen immunterapi vi kombinerer med har vist at den alene kan skrumpe kreftsvulsten i 14-20% av pasientene med livmorhalskreft og så håper vi jo at vaksinen øker denne prosentandelen betydelig.

Starter studien i år

Studien starter i år, med pasienter fra Tyskland, men Vaccibody vurderer også å inkludere pasienter fra Norge og andre land, samt pasienter med ulike stadier etter hvert.

–  Vi skal teste i pasienter med avansert livmorhalskreft denne gangen, og hvis det fungerer her vil vi egentlig forvente at det fungerer bedre eller minst like bra på tidligere stadier, men det vil tiden vise. Det tar tid før man er på markedet, så de neste 5 årene vil man måtte være med i en klinisk studie for å kunne prøve disse to behandlingene sammen, sier Fredriksen.