Vellykket forskning på kunstige eggstokker

- Dette er spennende forskningsnyheter for mange gynkreftpasienter. Selv om det ligger noen år frem i tid så vil dette kanskje bety at kvinner som har gått gjennom kreftbehandling som ødelegger fertiliteten allikevel vil få mulighet til å få egne barn, sier Jeanette Hoel, leder i Gynkreftforeningen.

Et forskerteam ved Rigshospitalet i København har klart å utvikle kunstige eggstokker som klarer å holde menneskelige egg levende i flere uker. Resultatene ble lagt frem på en europeisk konferanse for reproduksjon i juli.

Å sikre bedre muligheter og ivaretakelse av fertilitet for yngre kvinner som rammes av gynekologisk kreft er Gynkreftforeningen opptatt av.

I dag kan kvinner i denne gruppen få tilbud om å fryse ned eggstokkvev før behandling og så sette denne tilbake når hun er ferdig behandlet. Dette er en relativt ny prosedyre i Norge.

Hos noen pasienter er ikke dette mulig på grunn av risiko for at det kan være kreftceller i eggstokkvevet. Da vil en kunstig eggstokk være en god løsning. Imidlertid ligger denne muligheten noen år inn i fremtiden, forskerne i København anslår mellom 5-10 år.

Les mer om forskningen på kunstige eggstokker: Ny konstgjord äggstock kan hjälpa kvinnor att bli gravida