Robotkirurgi gir økt livskvalitet

to pasienter viser frem arrene de har etter kirurgisk behandling for gynekologisk kreft

Siw-Kristin Gundersen Haugseth og Tonje Becher Bjerklund viste frem arrene de har etter forskjellige behandlingsmetoder på Kveldsnytt 12.mars

På Radiumhosptialet mangler det utstyr for robotkirurgi, dette medfører blant annet at gynkreftpasienter må gjennom kompliserte åpne inngrep.

Helsepersonell er enige i at robotkirurgi gir bedre livskvalitet i etterkant. Men kun 1 av 4 gynkreftpasienter får dette tilbudet ved Radiumhospialet.

Gynkreftforeningens Siw-Kristin Gundersen Haugseth og Tonje Becher Bjerklund stilte opp på Kveldsnytt 12.mars, de viste frem arrene sine og fortalte om sine forskjellige behandlingsløp. Siw-Kristin ble operert med et åpent inngrep, mens Tonje ved hjelp av robotkirurgi. Smerter og rehabilitering i etterkant er to vidt forskjellige historier.
Se hele klippet med Siw-Kristin og Tonje HER:
Kveldsnytt 12.mars 2017
Økte smerter og  lengre rehabilitering etter åpen kirurgi kunne vært unngått dersom sykehuset hadde hatt en robot.Gynkreftleder på NRK nyheter tema robotkirurgi

– Fordelen med robotkirurgi er at for mange av de kvinnene som er rammet av gynekologisk kreft kan slippe åpen kirurgi, noe som tilsier at rehabiliteringsprosessen blir lettere i etterkant, sa Jeanette Hoel til NRK Nyheter under demonstrasjonen av roboten på Radiumhospitalet denne uken.

Se hele klippet med Gynkreft-lederen HER:
NRK Nyheter 08.mars 2017