Fremtidshåp for pasienter med eggstokkreft

En ny studie viser at jevnlige blodprøver kan oppdage 86 prosent av eggstokkreft-tilfellene tidligere enn de blir oppdaget i dag.

Blodprøven som er brukt i den britiske studien måler nivået av CA125, et stoff som skilles ut ved kreft i eggstokkene.

– Testen er i utstrakt klinisk bruk for påvisning av eggstokkreft. Men det både denne studien, og en annen stor amerikansk studie ser på, er om det bør innføres jevnlig sjekk av alle kvinner med tanke på å oppdage kreftformen tidligere enn i dag, sier professor Ole-Erik Iversen ved kvinneklinikken på Haukeland universitetssykehus til VG.

Denne blodprøven brukes allerede i dag, men da først når det allerede er en mistanke om kreft i eggstokkene.
Les hele artikkelen i VG HER.
eggstokkreft blodprøve

Professor Ole-Erik Iversen sier det er først når man får tallene som viser om tallene for overlevelse blir bedre, man kan vurdere om alle kvinner jevnlig bør ta en blodprøve som kan avsløre eggstokkreft

Spent på utviklingen

Gynkreftforeningens leder, Jeanette Hoel, er spent på den videre utviklingen
– Det er med stort håp jeg ser frem til utviklingen av denne studien. En av Gynkreftforeningens hjertesaker er forebyggelse og oppdagelse av alle typer underlivskreft i tide, slik at liv kan reddes og livskvaliteten ivaretas.
Dessverre er eggstokkreft en vanskelig diagnose å oppdage i tidlig fase, derfor ville det være helt eksepsjonelt om denne studien kan videreutvikles til å bli en praksis, sier hun.

Ny nettside på verdens eggstokkreftdag

Den 8 mai er verdens eggstokkreftdag. Gynkreftforeningen har valgt å sette fokus på spesielt eggstokkreft, men også andre underlivskrefttyper i hele mai måned. Dette markerer vi med ny lansering av vår nettside kjennetter.no
Denne nettsiden skal være til hjelp for alle kvinner slik at man skal få mer kunnskap om de symptomer som kan være en årsak til underlivskreft. Spesielt eggstokkreft som dessverre har veldig diffuse symptomer som bl.a. kan forbindes med overgangsplager.

– Videre utarbeider vi nå en brosjyre sammen med gynekologisk spesialist som skal gå til fastleger. Den vil omhandle mye av det samme som ligger ute på kjennetter.no. Og ikke minst viktigheten av å sende kvinner med diffuse symptomer relatert til underlivet til spesialist. Dette gjør vi ikke for å undervurdere fastleger, men for at vi i sammen kan redde liv med mer kunnskap, sier Jeanette Hoel.