Afrodite

Afrodite er vårt blad som inngår i medlemskapet og utkommer  fire ganger i året. Bladet inneholder fagstoff om alle former for gynekologisk kreft, om behandling, rehabilitering, rettigheter, forebygging samt fokus på mestring og livskvalitet.  Det finnes også nytt fra lokallagene. Vi arbeider kontinuerlig med å spre bladet til alle aktuelle personer og instanser, og vi opplever at bladet er både et godt medlemstilbud og en fin sak å dele ut når vi verver nye medlemmer.

Bladet inneholder interessante artikler og nyttige informasjoner for gynkreft rammede og pårørende, skrevet av utvalgte fagfolk og egne medlemmer.

Medieplan Afrodite 2017

Om navnet

I forbindelse med foreningensnavnendringen som fant sted da, fattet hovedstyret vedtak i juni 2004 om å ta i bruk et tidligere vedtatte navn for et fremtidig blad for Gynkreftforeningen, som er «Afrodite».

Afrodite, en av de viktigste gudinner i gresk mytologi, ifølge Iliaden (V 370) datter av Zevs og Dione og ifølge Odysseen (VIII 266f.) gift med den heslige, halte Hefaistos, som hun bedrog med Ares. Ifølge andre kilder var hun steget opp av havet (Afrodite Anadyomene). Hun hadde en rekke barn, bl.a. Eros med Ares, Aeneas med trojaneren Ankhises og Pripos med Dionysos. Hun var strålende vakker, eide et magisk skjønnhetsbelte og var fremfor alt kjærlighetens gudinne. Romerne identifiserte henne med Venus. Berømte skulpturer er bl.a. Afrodite fra Melos (Venos Fra Milo, Louvre) og kopier av Praxiteles såkalte knidiske Afrodite.

Tidligere utgaver er tilgjengelige for alle:

Nr 4, 2013

Nr 3, 2013